De toekomst van de post

Bellen, data delen, alles kan tegenwoordig online. Elke boodschap, persoonlijk of zakelijk, kan nu met de druk van een knop razend snel worden overgebracht naar waar je maar wilt in de wereld. De post probeert zelf ook te innoveren; zo is het recent mogelijk om online een postzegel te kopen. Dit proces is nu nog redelijk inefficiĆ«nt en duur, maar een goede eerste stap. Communicatie gebeurt steeds meer online, het is immers sneller, goedkoper en effectiever. De ideale oplossing voor bedrijven die met een stuk automatisering op een aantal significante kostenposten kunnen besparen. Ook bedrijven die nog gebruikmaken van de faxmachine – ook deze kan de deur uit!

Een fantastische ontwikkeling die talloze nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt, maar minder goed nieuws voor onze postbode. In de afgelopen tien jaar is de postmarkt met 40% gekrompen en de voorspellingen voor de toekomst zijn niet veel beter. Postbedrijven moeten bezuinigen op alle vlakken waar dat mogelijk is en dat komt de kwaliteit van de diensten niet ten goede.

Het bedrijf PostNL is door de overheid aangewezen als verlener van de Universele Postdienst. Dit betekend dat het bedrijf een 24 uurs garantie van het leveren van reguliere post moet bieden, 2500 postvestigingen open moet houden en Nederland van 19000 brievenbussen moet voorzien. Volgens het bedrijf zijn de eisen die hen gesteld worden als Universele Postdienst niet haalbaar meer met het huidige postvolume, en vraagt om maatregelen.

De overheid is bereid PostNL tegemoet te komen door het aantal verplichtte postvestigingen en brievenbussen te verminderen. De 24uurs garantie voor briefpost blijft, maar de tarieven gaan omhoog. Het versturen van een kaartje kost vanaf 1 augustus 60 Eurocent. De prijsverhoging is noodzakelijk om het hoofd boven water te houden maar er is kans dat het een averechts effect heeft en het postverkeer nog verder doet krimpen. PostNL ziet de toekomst echter zonnig in met invoer van de nieuwe maatregelen en beloofd verbetering te tonen in de kwaliteit van hun diensten.

 

Tags: , ,